Sunday, May 20, 2012

Kejadian Ragut yang Paling Tak Boleh Dilupakan :'(

Assalamualaikumwarahmatullah. sebelum tu, saya nak ucapkan. Innalillahiwailaihirajiun.. atas kejadian yang menimpa diri saya semalam.


Ya Allah, aku berdoa kepada engkau. memohon kepada engkau. apakah malang nasibku pada waktu maghrib semalam. saya diragut.... :'(


Semalam, saya melangkah keluar dari rumah dengan keadaan yang baik-baik hendaknya. saya keluar pergi mid valley untuk buat bayaran broadband u mobile yang pernah saya pakai dulu sekaligus nak cancel penggunaan broadband tu. sesampai je kat sana, saya cari-cari u mobile centre tapi tak ada. sebelum tu memang dah plan nak keluar jumpa kawan & beli bahan-bahan untuk form 6. rupanya memang tak ada centre dia dekat situ, paling dekat pun Times Square. hari dah lewat petang, memang tak lah saya nak pergi ke sana.


Okay saya call mak saya. mak kata cuba dulu bayar dekat kedai u mobile The Mines. orang kedai tu pun bagitahu benda yang sama. tak boleh buat pembayaran dekat situ kena terus pergi centre dia dekat Times Square. saya telefon mak sekali lagi sebab nak balik rumah. mak suruh tunggu dekat bustop atas yang berhampiran dengan rumah condominium heritage. waktu ni memang pelik, kenapa saya ikutkan saja untuk tunggu ayah datang ambil & duduk seorang diri kat bustop tu. kebiasaannya saya tunggu ayah betul-betul depan pintu keluar mines tu tapi semalam entah kenapa saya terlalu bodoh pergi tunggu dekat bustop atas tu :'( serius situ sunyi. waktu pun nak hampir maghrib.


Dah pukul 7 lebih, saya cuba misscall mak. saya kata dalam hati kenapa ayah sampai lambat ni. tengah saya duduk sorang-sorang dekat situ, ada dua orang lelaki naik motor patah balik melawan arus jalan. sebelum tu kan saya ada telefon mak mungkin dari situ peragut ni nampak saya tengah pegang telefon T.T kawan dia yang dekat belakang tu terus datang dekat saya lepastu tarik beg & handphone saya T.T saya merayu dekat dia "tolong tolong jangan ambil barang saya" sambil saya bergelut dengan dia. dia terus tolak muka saya, dia suruh kawan dia cepat-cepat gerak dari situ. saya kejar motor mereka tapi apakan daya memang tak sempat :'(( saya menggeletar dekat situ sorang-sorang. rasa macam mimpi.




Berapa minit lepas kejadian, baru ayah dengan mak sampai. saya terus lari datang kat kereta bagitahu mak ayah saya yang saya kena ragut. saya menangis dekat situ, serius saya sedih sangat-sangat waktu tu :'( saya ceritakan semuanya apa yang terjadi. orang dekat highway pun nampak kejadian yang berlaku. mak ayah terus bawa pergi balai polis untuk buat laporan. saya tak dapat tahan perasaan saya dekat situ, saya nangis tak henti-henti T.T


Demi Allah, macam mana saya boleh tak terfikir langsung nak duduk tunggu dekat bustop tu sorang diri, dengan dah nak dekat maghribnya. mungkin Allah dah merancang untuk turunkan dugaan pada saya :T.T dugaan demi dugaan yang saya terima. ya allah..


Saya rasa macam mimpi je semalam. sekelip mata barang-barang berharga saya semua hilang seperti yang disenarai dalam surat repot polis tu :'( sedih. niat saya ceritakan dekat sini bukan untuk minta simpati. tak langsung, tak sama sekali. harap awak semua tak salah faham apa yang saya sampaikan dalam entri kali ni tapi cuma mahu kongsikan pengalaman paling pahit yang saya sendiri alami sekarang. maafkan saya T.T kawan-kawan semua terkejut atas apa yang terjadi pada saya semalam :(


Tapi saya redha dengan semua dugaan yang Allah beri pada saya. mungkin saya alpa selama ni. saya hamba Allah yang kerdil & selalu lalai :'( saya tidak mencaci-maki dan beri sumpahan terhadap kedua orang penjenayah yang meragut saya semalam. sebaliknya saya berserah & bertawakkal pada Allah biar Allah saja yang menentukan semua ni & Allah saja yang mampu membalas perbuatan mereka. Amin..


Walaupun hari ni saya rasa dah okay sikit tapi masih ada rasa trauma. saya takut sangat :( saya masih tak boleh lupakan kejadian ragut semalam. bila nak tidur mesti teringat. bila termenung mesti teringat juga. makan pun tak ada selera langsung. Ya Allah bantulah hambamu ini.




















Kalau peragut tu ada apa-apa senjata tajam selagi saya dekat situ mungkin saya dah .... hmm. Saya masih bersyukur ada mak ayah & keluarga, kawan-kawan yang sudi bagi sokongan dekat saya. barang-barang tu semua tak penting, yang paling penting nyawa dikandung badan. nyawa takkan pernah ada dua kali. saya redha ya allah, saya terima dugaan ni :') mungkin ada hikmah atas semua kejadian yang berlaku.


Saya berdoa, semoga saya kuat & tabah hadapi cabaran yang mendatang. harap saya dapat lupakan semua ni walaupun agak susah. harap juga saya kembali ceria macam sebelum-sebelum ni. yang baik jadikan tauladan yang buruk jadikan sempadan buat kita semua.


Terima kasih sudi baca, wassalam..


  - Ikhlas dari nuraisyah -

18 comments:

.farah nadhirah. said...

masyallahhh! isyhhhhh! rilex okayy. fara pun tak dapat bayang. tapi nasib kak scha selamat. tu yang penting :)

♥n-amee-az♥ said...

penah berlaku jugak perkara yg sama.

✿Lady Ainaa ✿ said...

Ya Allah takutnyew!!!! hurmm...semua ni mengingatkan sis supaya lbh berhati2 lepas ni..manusia skunk tak boleh nk dijangka...xmo dah ek lepas ni pergi sorang2... sebaik dy ragut barang, kalau dy ragut makhota ngn nyawa kita mcm ne??? Huhuhu..

Semoga Allah beri perlindungan pd sis

Shahrul94 said...
This comment has been removed by the author.
Shahrul94 said...

aisyah jgn sedih tau.
dlm islam kan de ckp jika org yg baik dikene musibah, Allah makin menyanyangi hambaNya n Allah akan hampuskan separuh dosa kite :)
sesungguhnya Allah Maha Penyanyang lagi Maha Pemurah tau :D

jge diri ok aisyah :)
aisyah nanti da renew no fon tu trus bgtau kat aq tau kat fb or twitter nanti kite leh contact lg kan :D

littledolphin said...

masyaallah.

macam2 sekarang ni ya.

tapi yang penting sekarang kamu selamat .keselamatan diri paling penting.

barang-barang berharga yang dah tak da tu insyaAllah Allah akan gantikan dengan rezeki yang lebih baik lagi.

kalau rasa nak luahkan tu,luahkan je.kami setia mendengar :)

semoga kita semua dilindungi.

Nur Aischa said...

@farah nadhirah hmm :'( tula kan.. nasib baik akak tak apa2 masa tu, a'ah fara betul tu. thanks ya :')

@n-amee-az hah yeke awak?? ;O

@lady ainaa takpa takpa jgn takut ya aina. a'ah betul tu kan :') mmg tak boleh kita jangka. okay okay,nanti bila keluar saya ajak sesiapa utk temankan ya. tulaaaa :( itu yg paling tak mahu tu, tp alhamdulillah Allah masih selamatkan diri saya :') itu yg plg pntg. okay dear, terima kasih sgt tau..

@shahrul94 okay shahrul :') aku tak sedih lagi ya. betul tu,semakin byk dugaan yg hambanya terima semakin tula Allah mengasihi mereka utk menguji keimanan :') thanks shahrul. okay, kau pun sama ya :) ohh ok2, dah renew aku terus bgtahu kau kat fb k ^_^

Nur Aischa said...

@littledolphin tula kan :( mcm2 boleh berlaku dpn mata kita skrg ni.. a'ah betul tu, paling penting nyawa kita. brg2 tu smua tak pntg :) okay insyaallah ya, amin.. thanks sgt ya awak :') okay okay, hehe aminyarabbal alamin..

kura said...

astaga. kenapa lah pg tggu kat situ sorang sorang. tak apa, moga penjenayah tu dibalas. fuh!

Asyiqin Haulisah said...

lepas ni lebih berhati hati ye. jdkan ni sebagai pengajaran.

fyka shafie said...

sabar ye aischa. ni semua ujian yang allah dah aturkan untuk kau. kadang-2 mungkin kite terlalu leka dan seronok dengan hal dunia sampai terlupa Dia. ape yang penting banyak-2kan bersabar. mungkin ada hikmah dengan apa yg terjadi okay :)

syahirooAhmad said...

kuatkan semangat ye dik.. banyakkan bersabar..

hmm.. mesti rasa mcm mimpi kan.. asyik terpikir2 je.. x apa, semua tu sebagai pengajaran supaya akan dtang kene lebih berhati2..

Norafifah Roshman said...

Kak! bersabar k? semau ni ada hikmah. ishh, tapi saya geram dengan peragut tuh =.='

Takpa la. karma sentiasa ada.

alyaclumsy said...

Lepas ni kena hati2 la dear. Bahaya sorang2 ni. Apa2 pun syukur awak selamat :)

syakey said...

alhamdulillah selamat ragut beg ja,mau peragut mencederakan kita pulak, dah jadi kes lain.

sabar ya.

Nur Aischa said...

okay okay terima kasih ya semuanya, alhamdulillah saya dah tak apa2 skrg. saya dah okay, trauma tu cuma sikit2 jea ada lagi tp takpa saya dah okay skrg ni :D thanks tau kawan-kawan semua :') saya akan lebih berhati-hati lps ni.. insyaallah..

Mizz ErMa said...

alhamdulillah, nasib aisyah baek sbb peragut tuh xbuat ape2 kat aisyah..kan peragut skrg jht2, dia cederakan kita, silap2 dia buat xelok dgn kita..lepas nie aishah jg dri elok2 k, jgn berseorangan lg kat tmpt2 yg sunyi..

Asma Aleeya said...

salam dik..terbace blog adik ni teringat peristiwa yg bru 2 hr lepas akak kne ragut kat nilai 3..akak same mcm adik..perkara yg biasenye kite buat, kite x kan buat mase kejadian tu..errr..cmane nak explain ye..gini..akak biase klu nak bli sikit je brg, akak akan tggal hdbag kat kete..asben dlm kete je..pastu dah siap mmbeli, terus masuk kete & brg yg dibeli trus ltak je kat seat blakang..

entah mcmane hr nak kena tu, dah kuarkan purse, boleh plak msukkan dlm hdbag balik..bwak hdbag skali..pas membeli, x terus plak msuk krete..pegi ltak barang kat bonet blakang tu..mase tu la kne ragut..sekelip mate je..duit 1k nak beli bunga wedding dais & deco utk cstmer..enpon note..cincin emas anak akak..segale mcm bende la lg..geram..tp syukur akak cedera skit je sbb jatuh..duit & brg2 bleh cari lg..tp mmg geram dgn peragut ni..kat mane2 pun mmg kne sntiase extra hati2.. :(